Saturday, September 1, 2012

Dosentti Johan Bäckmanin Helsingin Sanomissa julkaistu vastine Saska Saariskosken kirjoitukseen

OLEN EDISTÄNYT SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISTÄ DIALOGIA

Saska Saarikosken (HS 31.8.) mielestä huononnan Suomen ja Venäjän suhteita, koska annan maidemme välisistä ongelmista kriittisiä lausuntoja Venäjän medioille. Vaikka Saarikosken vetoomus Venäjän suurlähettiläälle voidaan lukea parodiana taistolaisesta ilmiantokirjeestä, siihen sisältyy myös poikkeuksellinen vaatimus sananvapauteni rajoittamisesta.

Tosiasiassa olen merkittävästi edistänyt dialogia Suomen ja Venäjän välillä esimerkiksi järjestämällä Suomen ihmisoikeustilannetta koskevia tiedotustilaisuuksia Venäjällä. Olen puhunut Venäjän medioille suomalaisen lastensuojelun ongelmista ja käyttänyt termiä huostaanottobisnes. Yleisradio teki sittemmin samannimisen dokumenttielokuvan ja peruspalveluministerikin on alkanut käyttää termiä.

Äskettäin ulkoministeri Erkki Tuomioja kiitteli venäläistä kollegaansa Sergei Lavrovia Venäjän ulkoministeriön Suomea kritisoineesta ihmisoikeusraportista, edistäähän se maidemme välistä ihmisoikeusdialogia. Perheoikeudellisten kysymysten korkea profiili maidemme välillä kertoo vain suhteidemme intiimistä tasosta. Venäjän esitys perustaa erityinen komissio selvittämään lapsioikeudellisia ongelmia on jo johtanut ainakin säännölliseen neuvonpitoon.

Professori Teivo Teivainen syyttää minua Uspenskin katedraalilla järjestämänsä kirkkoperformanssin vääristelystä. Tosiasiassa olen antanut Teivaisen yhteystiedot lukuisille venäläisille toimittajille, jotka ovat tehneet hänestä pitkiä haastateluita. Minulla on kuitenkin yhtälailla oikeus todeta Teivaisen show mauttomaksi ja loukkaavaksi.

On kuitenkin paradoksaalista, että monia suomalaisen yhteiskunnan ongelmia voi tänään käsitellä vapaammin Venäjän mediassa kuin Suomessa.

JOHAN BÄCKMAN
Oikeussosiologian dosentti
Helsingin yliopisto


Viitietiedot:

Johan Bäckman. Olen edistänyt Suomen ja Venäjän välistä dialogia. Mielipide. Helsingin Sanomat 2.9.2012. Sivu C 7.