Saturday, February 11, 2012

Ylen uutiset levittää Bäckmanista väärää tietoa, Helsingin Sanomat oikaisi väärät tiedot.

Oikaisu

Eilen meinasi kahvi mennä väärään kurkkuun. Ylen netti- ja radiouutisten mukaan olin puhunut Moskovassa yli 190 000 ihmiselle ja kertonut olevani "kansallisuudeltani venäläinen". Ylen ulkomaantoimittaja Jarmo Mäkelän kirjoittaman jutun mukaan tämä olisi peräti "sanatarkka lainaus".

Uutinen ilmaantui eetteriin eilen kello 7 aikaan aamulla ja väitettyä venäläisyyttäni huudettiin myös radiossa.

Yle keksi väitteen omasta päästään. En ole koskaan sanonut mitään tällaista. Moskovassa todellakin puhuin viikko sitten oranssivallankumouksen vastaisessa suuressa mielenosoituksessa, johon poliisin mukaan osallistui 190 000 ihmistä. Puheeni on kokonaisudessaan videolla, eikä siinä tietenkään ole Ylen väittämää "sanatarkkaa lainausta", jonka mukaan olisin "kansallisuudeltani venäläinen".

Pyysin Ylen uutispäällikköä Atte Jääskeläistä korjaamaan väärän tiedon. Journalismin ohjeen mukaan väärä tieto pitäisi korjata heti.

Atte Jääskeläinen ei kuitenkaan pitänyt kiirettä, sillä sain vastauksen vasta kello 17.48. Atte Jääskeläinen kirjoitti: "Itse tieto, että näin on Venäjän mediassa raportoitu teidän sanoneen, siis pitänee paikkansa."

Atte Jääskeläisen mielestä väite Venäjän kansalaisuudestani siis "pitänee" paikkansa, vaikka mitään näyttöä ei ole olemassa. Yksikään venäläinen uutistoimisto ei ole väittänyt minua Venäjän kansalaiseksi, koska se tieto ei pidä paikkaansa.

Atte Jääskeläisen mukaan todistustaakka on kuitenkin minulla. Hänen mielestään minun pitää nyt todistaa, että en ole Venäjän kansalainen.

Illansuussa Yle julkaisi vielä toisenkin jutun, jossa toistettiin väite, jonka mukaan olen venäläinen ja Venäjän kansalainen. Lisäksi väitettiin, että lausunnoistani on nyt aiheutunut "melkoinen sotku" Venäjän medioissa.

Tosiasiassa "sotku" oli vain Ylen uutisissa ja minun ja Atte Jääskeläisen välisessä kahden sähköpostin kirjeenvaihdossa.

Atte Jääskeläisen mukaan Yle tietää minua ja videotallennetta paremmin, mitä minä olen sanonut jossakin tilaisuudessa.

Pyysin Yleä esittämään linkin, joka todistaa, että olisin Moskovassa julistanut 190 000 ihmiselle olevani Venäjän kansalainen. Yle selvitti asiaa koko päivän. Asiaa hoitava Ylen toimittaja Ulla-Maija Hamunen kirjoitti minulle kello 22.54: "Koska minä en osaa venäjää, en voi osoittaa kohtaa tarkemmin."

Kun Yle oli tutkinut asiaa koko päivän löytyi viimeinkin se lainaus, joka käännätettiin Ylen venäjänkielisessä toimituksessa. Yli vuoden vanhan uutisen mukaan olisin kertonut olevani Venäjän maanmies. Venäjän maanmiehiä ovat kaikki ne kansallisuudet jotka asuvat tai ovat joskus asuneet Venäjän yhteydessä. Mutta eihän se tarkoita, että olisin kansalaisuudeltani venäläinen.

Minun kantaani asiaan Yle ei suostunut julkaisemaan.

Illalla Yle kehitti vielä uuden syytöksen minua vastaan. Ylen mukaan olisin keksinyt omasta päästäni apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuojan tuoreen päätöksen, jossa hän toteaa eräiden viranomaisten toimet venäläispojan huostaanottoon liittyvässä asiassa lainvastaisiksi ja myös YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen vastaisiksi. Ylen haastattelun mukaan Pajuoja kiistää tehneensä tällaista päätöstä.

Tämä siis tarkoittaa, että Pajuoja ei ole itse tietoinen päätöksistä, jotka on hänen nimissään allekirjoitettu.

Yle ei suostu oikaisemaan ilmeisen vääriä tietoja, vaikka Ylellä ei ole esittää mitään näyttöä väärille väitteilleen ja vaikka oikaisuvaatimuksen yhteydessä on esitetty pitävät todisteet, kuten videonauhoite puheestani tai apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuojan allekirjoittama päätös.

Myös Helsingin Sanomat julkaisi pari päivää sitten nettiversiossaan uutisjutun, jossa väitettiin sekä Izvestijan että Pravdan haukkuneen Sauli Niinistön Venäjälle erittäin vaaralliseksi ja epäluotettavaksi. Helsingin Sanomien mukaan minä olisin ollut "ainoa lähde" näille Niinistöä loukkaaville väitteille, joita Pravda ja Izvestija olivat muka julkaisseet.

Tosiasiassa sekä Pravda että Izvestija olivat maanantai-aamuna julkaiseet Niinistöä ylitsevuotavasti kehuvat artikkelit. Molemmissa lehdissä oli haastatteltu minua, ja kommenttini voi jokainen todeta ylitsevuotavan myönteisiksi, olinhan itsekin julkistanut äänestäväni Niinistöä.

En tiedä kuka oli Hesarin nimettömän jutun kirjoittanut, mutta se oli selvästi tehty vahingoittamistarkoituksessa. Tarkoitus oli levittää Suomeen väärää tietoa siitä, että olisin haukkunut Niinistön Venäjän päälehdille eli siis Venäjän kansalle.

Ilmoitin asiasta päätoimittaja Mikael Pentikäiselle. Muutaman minuutin kuluessa väärät tiedot oli poistettu netistä ja juttuun oli lisätty myös oikaisu.

Mutta Yleisradio ei tapansa mukaan suostu oikaisemaan väitteitä, vaikka koko maailma tietäisi ne vääriksi.

Mitäköhän Atte Jääskeläisen päässä pyörii? Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä Yle uutisoi Venäjän presidentinvaaleista, kun niistäkin uutisoidaan Atte Jääskeläisen hyväksymällä menetelmällä.

JOHAN BÄCKMAN